Perusohjeet suksien voiteluun



Luistovoitelu

Alkutoimet

Aloittaessasi voitelun mille tahansa kelille, puhdista sukset ensin vanhoista voiteista mieluiten siklaamalla tai metalliharjalla ja lopuksi karhunkielellä pyyhkimällä. Halutessasi voit käyttää myös voiteenpoistoainetta.

Pohjustus ja perusvoideltu suksi

Aloita uusien tai vastahiottujen suksien voitelu pohjustamalla sukset pohjustusöljyllä nro 430 tai pohjustusparafiinilla nro 491. Jatka sitten voitelua sinisellä Glider -luistovoiteella nro 423. Sulata parafiini voitelu- tai silitysraudalla luistoalueille ja imeytä huolellisesti. Raudan tulee juuri sen verran kuuma, että voide sulaa, mutta ei vielä savua. Anna pohjan jäähtyä ja siklaa ja harjaa huolellisesti kovalla nailonharjalla.

Kelivoitelu

Kelivoitelua varten valitaan lämpötilan mukaan voide joko G, LF tai HF -sarjasta, sulatetaan suksen pohjaan, siklataan ja harjataan huolellisesti. Noudata voidepakkauksessa annettuja raudan ohjelämpötiloja!



Pitovoiteluohjeet

Alkutoimet ja pohjustus

Aloittaessasi pitovoitelun puhdista suksi vanhoista pitovoiteista. Siklaa ensin liika voide pois ja pyyhi lopuksi pitovoidealue voiteenpoistoaineella kostutetulla rätillä. Myös suksen reunat ja pinta voidaan pyyhkiä voiteenpoistoaineella. Suksi voidaan voidella uudestaan kun pohja on täysin kuiva. Karhenna pitovoitelualue (kantapään kohdalta n. 50 – 70 cm eteenpäin) hiontapaperilla, karkeus 80 – 120. Pitovoidetta levitetään ainoastaan suksen pitovoidealueelle.

Pohjavoide varmistaa pidon

Helpoimmillaan pitovoitelun voi suorittaa käyttämällä ainoastaan kelinmukaista pitovoidetta, mutta usein paras lopputulos saadaan käyttämällä myös pohjavoidetta ja pinnoitteita. Perusperiaatteena pitovoitelussa on, että ensimmäiseksi voitelukerrokseksi tulee pohjavoide, joka parantaa pitovoitelun kulutuskestävyyttä sekä pitoa. Pohjavoiteen päälle voidellaan kelinmukainen pitovoide.

Pohjustusvoiteen nro 190 lisäksi pitkillä matkoilla sekä kaikista kuluttavimmilla keleillä, kun latu on jäinen ja karkea käytetään pohjavoiteena pohjustusliisteriä nro 290. Pohjustusvoidetta nro 190 levitetään purkista hangaten suksen pohjaan ohut kerros ja tasoitetaan se voiteluraudalla matalalla lämmöllä tai synteettisellä korkilla nro 612. Kun voide on jäähtynyt, levitetään kelivoide.

Pintavoitelu eli kelinmukaisen pitovoiteen levitys

Repäise pitovoidepurkista hieman yläreunaa pois ja hankaa ohut kerros voidetta suksen pohjaan ja tasoita se korkilla hangaten. Voidekerroksia levitetään yleensä 3 – 4, voiteesta, kelistä ja suksen jäykkyydestä riippuen. Jokainen kerros kannattaa voidella edellistä lyhyemmäksi, jotta suksen korkeimman kohdan alle saadaan eniten voidetta.

Kelivoide voidaan vielä pinnoittaa vallitsevaa keliä kylmemmällä voiteella tai fluoripinnoitteella. Näin vältetään pitovoiteen jäätyminen.



Liisterivoiteluohjeet

Liistereitä käytetään pitovoiteena silloin kun latu on erityisen jäinen tai sohjoinen, eikä purkkipitovoiteella saada aikaan riittävää pitoa.

Valittaessa pitovoidetta kannattaa siis lämpömittarin ohella vilkaista myös ladun kuntoa ja lumityyppiä. Liisterillä saa aikaan varman pidon, mutta jos lumi on liian kylmää ja irtonaista, on vaarana että liisteri jäätyy.

Alkutoimet

Aloittaessasi liisterivoitelun puhdista suksi vanhoista pitovoiteista. Siklaa ensin liika voide pois ja pyyhi lopuksi pitovoidealue voiteenpoistoaineella kostutetulla rätillä. Myös suksen reunat ja pinta voidaan pyyhkiä voiteenpoistoaineella. Suksi voidaan voidella uudestaan kun pohja on täysin kuiva. Karhenna pitovoitelualue (kantapään kohdalta n. 50-70 cm eteenpäin) hiontapaperilla, karkeus 80-120. Liisteriä levitetään ainoastaan suksen pitovoidealueelle.

Pohjaliisterin ja kelinmukaisen liisterin levitys

Liistereiden levittämiseen suositellaan käytettäväksi joko kuumailmapuhallinta tai voitelurautaa, mutta myös pelkästään synteettistä korkkia tai peukaloa käyttämällä saadaan aikaan hyvä lopputulos. Helpointa liisterivoitelu on huoneenlämmössä. Purista liisterituubista pitovoitelualueelle ”raitoja” n. 3 cm välein olaksen molemmille puolille. Tasoita sitten nämä raidat liisterin kovuudesta riippuen edellä mainituilla työkaluilla. Pehmeä liisteri tasoittuu vaivattomasti peukalollakin, kun taas kovalla, jääkelin liisterillä tarvitaan voitelurautaa.

Kelistä riippuen liisteriä saatetaan tarvita useampi kerros. Usein ensimmäiseksi kerrokseksi levitetään hyvin pohjustusliisteriä nro 290, joka muodostaa tarttuvan pohjan varsinaiselle kelivoiteelle. Jos suksi on jäykkä tai kelinmukaisella liisterillä ei saada riittävää pitoa, voidaan pitovoitelualueen keskelle laittaa vielä ohut liisterikerros tehosteeksi.

Liisterin pinnoittaminen vähentää roskaantumista

Liisterivoitelu voidaan lopuksi pinnoittaa Hydrex –geelillä. Geeli ehkäisee liisterin jäätymistä, valumista kantaa kohti sekä mahdollisten roskien tarttumista ladulta.